Institució Francesc de B. Moll

  • Qui som?
    • Què és la Institució Francesc de B. Moll?
    • Francesc de Borja Moll
    • La junta directiva
    • Memòries
  • Notícies
  • Enllaços d’interès
  • Contacte

Un projecte d’investigació aporta noves fonts sobre Gabriel Alomar i nodreix la publicació de les seves Obres Completes

per admin / Dimarts, 01 desembre 2020 / Publicat a Notícies
Presentació NEM 2019

Va ser una de les personalitats culturals i polítiques més complexes i interessants del final del segle XIX i del XX: Gabriel Alomar i Villalonga (Palma 1873 – El Caire 1941) fou poeta, narrador, assagista, crític literari, periodista, professor, estudiós de la cultura clàssica, orador, polític i polemista. Una mentalitat brillant que escampà el seu talent arreu d’incomptables articles a revistes i diaris de Mallorca, , Catalunya, Madrid o Argentina, entre d’altres. Textos que ens parlen de temes molt diversos i tenen un interès que va més enllà de l’estrictament literari. Com a polític que va ser, els seus textos tenen un valor històric. però també tracten temes com l’ensenyament, el patrimoni artístic, el passat històric, l’herència clàssica de la cultura catalana, el debat entre romanticisme i classicisme, la creació literària, el pensament filosòfic, etc. 

S’obre ara l’oportunitat de seguir aprofundint en la seva figura mitjançant una investigació dirigida a recuperar –mitjançant la seva localització, transcripció i contextualització– els articles d’Alomar a El Obrero Balear, el setmanari Sóller, les col·laboracions a La Veu de Mallorca, Mitjorn o L’Almanac de les Lletres, i també la gran quantitat de pròlegs que va signar per a introduir obres de Francesc Pi i Margall, George Sand, Mariano José de Larra, Santiago Rusiñol, Llorenç Villalonga, Voltaire o Bartomeu Rosselló-Pòrcel, entre molts d’altres.

Una obra tan àmplia, tant per a les lletres catalanes com per a les castellanes, no pot continuar essent ignorada. Disposar d’aquest material i poder-lo posar en coneixement dels experts i del públic lector pot constituir un tomb en la consideració de Gabriel Alomar en el conjunt de les nostres lletres.. Alomar va ser un avançat a la seva època, un home les idees del qual van xocar amb els sectors més conservadors del seu temps: entendre a Alomar i el seu pensament pot ajudar a entendre millor els problemes i els debats de la societat actual. Vet aquí un conjunt d’importants raons per comprendre la necessitat de materialitzar un projecte d’envergadura: la laboriosa compilació de les seves obres completes mitjançant un projecte que va començar l’any 2000. A causa de l’extensió i de la dispersió de l’obra alomariana, és imprescindible avançar en la seva recuperació per, com a mínim, poder localitzar i disposar de còpies de tots els articles dispersos que sigui possible. Durant dinou anys, recordem que hi va haver un lapse de 13 anys sense cap edició, s’han publicat sis volums d’aquestes obres completes.  En l’etapa actual s’ha agafat la velocitat de creuer d’un volum nou cada any.

Aquesta investigació i altres com aquesta nodreixen la continuïtat de la publicació de les Obres Completes de Gabriel Alomar. La Institució Francesc de B. Moll té un compromís fundacional, contribuir a la publicació de les seves obres completes, tasca que encapçala el professor i crític Pere Rosselló Bover (Universitat de les Illes Balears), assistit per l’especialista Sebastià Sansó. Només editant i donant a conèixer la seva obra es podrà dur a terme una reassignació del valor que va tenir en el seu temps, aspecte que només es pot aconseguir amb l’elaboració d’estudis introductors i contextualitzadors que, des de perspectives diferents, donin a conèixer el valor complet de la producció alomariana.

La nostra tasca conjunta permet descobrir un pensador, bon coneixedor de la filosofia de segle XIX, que amb el seu bagatge de lectures va reinterpretar els grans problemes de l’ésser humà.

Aquest projecte ha comptat amb el suport de l’Oficina de Suport a l’Iniciativa Cultural de la Generalitat de Catalunya. 

  • Tweet

Què pots llegir a continuació?

El ‘Rescatamots’ de la natura i el medi ambient! Només per a joves!
Exemple de la recerca del mot
La Institució Moll cedeix els drets de 20.000 paraules per llegir Llull a internet
Presentació en societat. Parlament del president, Francesc Homs

Subscriu-te al nostre butlletí de notícies

Rebràs les darreres notícies al teu correu electrònic

Contacta

Julià Àlvarez 11 baixos
07004 Palma (Illes Balears)
+34 971 91 91 66
info@instituciomoll.cat

Darreres piulades:

over a year ago«Un Hivern a Mallorca», acabat de reeditar, pot ser una bona lectura en un dia grisós com avui. Som al Born de Palm… https://t.co/YibOPKtJ4U
over a year agoSerem al Born tota la setmana, a la Fira del Llibre. Veniu, hi trobareu joies, com aquesta, acabades de reeditar.… https://t.co/FLMIkJ6qel
over a year agoRT @lletres: Jaume Vidal Alcover neix a Manacor el 29 de maig de 1923 https://t.co/doXXQZqucj https://t.co/6DRVZ111Ed
over a year agoJa som al Born, amb novetats i amb les joies de l'@EdiMoll! #FiraLlibrePalma https://t.co/swQkl2DmL7
over a year agoRT @llibreters: #FIRALLIBRE17. El muntatge de la fira ja està en marxa! Vos esperam a partir de divendres i fins diumenge 4 de juny a Es Bo…
Follow @@InstitucioMoll

Subscriu-te al nostre butlletí de notícies

Rebràs les darreres notícies al teu correu electrònic

  • Junta directiva
  • Contacte
  • Avís legal

© 2022. Institució Francesc de B. Moll. Tots els drets reservats.

TOP