III Dia de Francesc de B. Moll

Comença 2018-02-10 18:00
Acaba 2018-02-10 21:00
Contingut

Dimecres dia 10 d’octubre es commemora l’aniversari del naixement de Francesc de B. Moll. La Institució Moll proposa consolidar aquest dia per instaurar una data permanent que commemori i difongui una de les personalitats més importants de la llengua i la cultura catalanes, mitjançant activitats de promoció de l’ús de la llengua pròpia a la qual va dedicar tota la seva vida.

El 2018 se celebra la tercera edició del Dia de Francesc de B. Moll, mitjançant l’organització d’un programa d’esdeveniments i activitats arreu de les Illes Balears. La Institució Francesc de B. Moll, nascuda el 2015 i continuadora de la tasca de l’Editorial Moll, organitza des del 2016 aquesta iniciativa amb la col·laboració de les institucions; de manera molt destacada, amb la Conselleria de Cultura, Participació i Esports i la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears.

Aquest matí les activitats han estat presentades per Antoni Mir, secretari de la Institució Francesc de B. Moll, acompanyat en representació de les dues conselleries per la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat, Maria Alorda, i la directora general de Política Lingüística, Marta Fuxà. També hi han intervengut el glosador Mateu Xurí, la coordinadora de les activitats, Sofia Moisès, i Kake Portas, artista que ha dut a terme l’elaboració del caparrot de Francesc de B. Moll.

Programa d’activitats III Dia Francesc de B. Moll (10 d’octubre)

  • Inici del concurs Rescatamots il·lustrat. Des del dia 10 fins a finals d’octubre.
  • Contarondalles simultani a les biblioteques de les Illes Balears i a l’hospital universitari de Son Espases. 18 h.
  • Acte de presentació de la Institució Francesc de B. Moll a l’Institut d’Estudis Catalans (Barcelona). 19 h. Amb l’assistència de la consellera de Cultura, Fanny Tur.
  • Espectacle “Gegants de la Llengua”, amb la presentació dels caparrots de Francesc de B. Moll i Pompeu Fabra a l’Institut d’Estudis Catalans. 20 h.
  • Conferència “Francesc de B. Moll i el combat per la llengua” a càrrec de l’escriptor Gabriel Janer Manila al Claustre de Sant Bonaventura (Llucmajor). 20 h.

El concurs Rescatamots il·lustrat és una activitat de promoció i difusió de la llengua catalana emmarcada en els actes del Dia Francesc de B. Moll i, enguany, en l’Any Llompart. Arriba a 351 escoles, 77.706 alumnes, 120 biblioteques i 1 hospital.

Els docents i els bibliotecaris són els prescriptors d’aquesta acció pedagògica i lingüística destinada a fomentar l’ús de la llengua catalana a partir de dos grans valors, la integració i la sensibilització, i l’ús de la llengua en situacions creatives vàlides per a qualsevol alumne, parli la llengua que parli al seu àmbit familiar.

El concurs Rescatamots il·lustrat es desenvoluparà en els centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. El principal destinatari n’és el públic escolar de primària (4t, 5è i 6è) i ESO (3r i 4t). L’activitat es durà a terme durant el mes d’octubre de 2018, mes en el qual se celebra el III Dia Francesc de B. Moll (10 d’octubre).